Slotfase - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Anneke en Jaap Platje - WaarBenJij.nu Slotfase - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Anneke en Jaap Platje - WaarBenJij.nu

Slotfase

Door: Anneke en Jaap

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Jaap

02 Mei 2011 | Nederland, Zwolle

Het is over en uit, helaas… Hoewel, het is natuurlijk heerlijk de (klein)kinderen te zien, de familie en vrienden en kennissen!
Trouwens, we hadden best nog een en ander kunnen vertellen. Over de laatste dagen in Duitsland bijvoorbeeld of over het ‘uitruimen’ van de camper, het opruimen, het doen van de (kleding)was en het wassen van de camper. We hadden kunnen reppen over het mooie weer in Nederland, over de lekkere ijsjes van Salute in Zwolle, over de kneuterigheid van het vaderland en dat we weer tv kunnen kijken… en dat we ons realiseren dat je daar heel goed buiten kunt. We hadden kunnen verhalen over onze verbazing over de gestresstheid in tulpenland. Maar dat doen we allemaal niet. We merken nog ‘slechts’ op dat we hebben genoten van de reis, van Italië, van Sicilië vooral en van de dagen (met B&P) in Duitsland. En natuurlijk van de reacties via de site of via e-mail! We melden ons op enig moment weer via deze zelfde site. Dat is zeker!
Dank, trouwe volgers voor jullie reacties, suggesties en tips . Tot de volgende keer, zullen we maar zeggen!

(Slot)zijspoor: het mobiel(tje).
De afgelopen periode hebben we een en ander geleerd over de voorliefdes van de bewoners van de landen die we ‘aandeden’. Zo kunnen we gerust stellen dat Zwitsers houden van een schoon en opgeruimd land. De jongens met de prikstok hebben zelfs de Alpenweiden niet overgeslagen: er ligt geen prop(je) papier. Italianen houden vooral van lekker eten. Dat doen ze niet alleen, lekker eten. Maar ze praten er ook graag over. Urenlang, enthousiast en meeslepend . Duitsers hebben hun hart verpand aan Bier en Bratwurst (en ze zijn Beleefd)en Sicilianen houden vooral van Sicilia (en wij onderhand ook)!
En waar houden Nederlanders van, dames en heren? Van hun mobieltje! Of, beter gezegd, hun iPhone. De mobieltjesscenes die we in dit land zien en zagen, komen in Duitsland, Italië, Zwitserland en op Sicilië niet voor. Heel Nederland is - of lijkt – mobielverslaafd.
De doorsnee mobielbezitter heeft het mobieltje steeds in of bij de hand en altijd aan of stand-by. Hij/zij kijkt om de drie minuten of er iemand heeft gebeld, gesms’t of of er nog iets interessants getwitterd is door Youp of Mark. De mobielbezitter heeft geen oog voor wat er rondom hem of haar gebeurt. Hij of zij praat niet met de man of vrouw naast hem, neemt niet deel aan het gezelschap of het gesprek, want hij of zij iPhoned! Op straat, in de kroeg, in de trein, thuis op de bank worden relaties verbroken, ruzies uitgevochten, liefdes verklaard en het nieuws uitgewisseld via iPhone. Nederland heeft een nieuwe verslaving: ‘mobilisation’ (ook wel bekend als ‘iPhonecation’). En als je niet meedoet hoor je er niet bij, zo lijkt het wel. Wij hebben besloten er niet bij te willen horen. Hoewel…, als we worden gebeld, reageren we wel. Dat hebben we van de Duitsers geleerd: Beleefdheid.

• 02 Mei 2011 - 08:36

Ronald En Berthie:

we hebben niet alles gelezen maar jullie hebben een prachtige reis gemaakt! groeten

• 02 Mei 2011 - 09:26

Lijda En Joop:

Welkom terug in ons mooie landje. Fijn dat jullie weer gezond en wel terug zijn en waarschijnlijk al weer plannen aan het maken zijn voor de volgende reis. We hebben enorm genoten van de leuke verhalen die Jaap ons heeft voorgeschoteld. Wat een heerlijke reis hebben jullie gemaakt.
    Ja, Nederland is misschien wel kneuterig maar ook heel mooi, vind ik, al dat frisse groen en bloeiende bomen. Blijf dus nog maar eventjes hier in de buurt want hier kun je ook genieten! Tot spoedig ziens!!

• 02 Mei 2011 - 10:36

Jolande:

welkom thuis wereldreizigers
    en een heel fijn bevrijdingsfestival

gr. jolande en brannie

• 02 Mei 2011 - 18:50

Anja:

Gelukkig weer veilig thuis. Ik heb genoten van jullie verhalen. Hiervoor hartelijk dank.

• 02 Mei 2011 - 19:20

Hetty:

Dank voor het 'meereizen'.

• 03 Mei 2011 - 10:13

Ron:

Sicilie is citroen, zwerfafval, vis en zee, uitgestrekte natuur, ingeklapte spiegels, renaissance, katholieke praal, sinaasappels, de geur van een pasta, kortom een grote Taviani film.....bienvenutti alla casa en zoals E. van der Steen het zo mooi omschrijft:
    "Reizen is de kunst zich thuis te blijven voelen"......dank voor het virtuele meereizen!!!

• 10 Mei 2011 - 13:08

Harry Emonts:

Anneke en Jaap,
    Ik heb genoten van jullie reisverslagen.
    Gr.
    Harry.

• 10 Mei 2011 - 19:07

Dick:

Dag Jaap en Anneke,
    Leuk en mooi dat jullie deze reis hebben gemaakt en zeker zo met al jullie avonturen..
    Het verhaal over de mobiel is me uit het hart gegrepen. Ik hoop dat je stand kan houden tegen deze mobielgekte!! Jullie zien en ontmoeten echt mensen en maken echte contacten. Ik denk dat je zo de mensen veel beter kan leren kennen.
    Groetjes, Dick

• 17 Januari 2014 - 09:32

Kevin :

Ik heb een heel stuk weten te lezen echt een mooi verslag!

Mvg (kleinzoon) Kevin