Saunieren. - Reisverslag uit Sinzig, Duitsland van Anneke en Jaap Platje - WaarBenJij.nu Saunieren. - Reisverslag uit Sinzig, Duitsland van Anneke en Jaap Platje - WaarBenJij.nu

Saunieren.

Door: Anneke en Jaap

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Jaap

27 April 2011 | Duitsland, Sinzig

Zo heet een dagje sauna in Duitsland: saunieren. Gisteren ontdekten we dat er thermen zijn in Bad Neuenahr en dan is er meestal ook een Saunierlandschaft. In Bad Neuenahr is dat niet anders. We hadden best zin in een blotekontenluierdag, dus werd afgesproken dat we donderdag zouden gaan.

De saunaspullen (handdoeken, iets om te lezen, smeersels voor de huid) gaan in fiets- en rugtassen omdat het niet ver is en het parkeren met de camper in de buurt van de sauna wat problematisch. Binnenin het thermengebouw laten we ons de spelregels uitleggen (want die willen nog wel ’s verschillen) en niet veel later is het genieten geblazen. Het is niet druk, dus kunnen we de hele dag over alle sauna’s beschikken en hebben we overal de ruimte. Rond kwart voor zes zitten we weer op de fiets om in het centrum van Bad Neuenahr naar een gelegenheid te zoeken waar we een hapje kunnen eten. Een vriendelijke Duitse mevrouw adviseert ons restaurant ‘der König’ omdat je daar voor een leuke prijs prima kunt eten. En dat blijkt te kloppen.
Het weer is nog steeds zodanig dat we buiten kunnen zitten en dus tijdens het eten kunnen kijken naar de voorbijtrekkende Duitsers. Eerst verbazen we ons over het grote aantal oude(re) echtparen en zeer oude, op een rollator steunende, weduwen, maar dan realiseren we ons dat Bad Neuenahr thermenstad is en vinden we het niet zo vreemd meer.
Een ander fenomeen dat we waarnemen vanaf het terras is het Dickbauchverschijnsel: Vati en Mutti laten, al ijsjelikkend, vol trots zien dat ze een goed leven hebben door hun Bauch (= Duits voor buik) te accentueren middels een te kort en te strak t-shirt of een jurk die verkocht is door een verkoopster die mevrouw’s maat verkeerd heeft ingeschat. Zoon- en dochterlief lijken in alle opzichten op Vati en Mutti, evenals het in een wandelwagen bungelende kleinkind.

Als we terugfietsen is het fris en begint het te donkeren. Zowel Berta en Pieter als wij duiken meteen de camper in. Douchen hoeft niet, immers in de sauna douche je voortdurend. We liggen vroeg plat en soezen snel in, maar dat is niet vreemd na een dag saunieren, een prima maal en enkele wijntjes.

Anneke en Jaap

Wij, dat wil zeggen Anneke en Jaap,reizen al zo'n tien jaar met de camper: heel veel weekends (maart tot en met oktober) en natuurlijk tijdens de vakanties. Vanaf maart 2011 zijn we nog veel meer onderweg, want dan is het Schluss met het werken. Je kunt ons volgen via deze reissite, bijvoorbeeld door je aan te melden via de reactiemogelijkheid of door te mailen naar jici03jw@kpnmail.nl

Actief sinds 16 Mei 2010