Verslingerd aan Sicilië - Reisverslag uit Termini Imerese, Italië van Anneke en Jaap Platje - WaarBenJij.nu Verslingerd aan Sicilië - Reisverslag uit Termini Imerese, Italië van Anneke en Jaap Platje - WaarBenJij.nu

Verslingerd aan Sicilië

Door: Anneke en Jaap

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Jaap

06 Maart 2011 | Italië, Termini Imerese

Het heeft ons te pakken. We zijn verslingerd aan Sicilia! Vanaf vandaag eigenlijk, hoewel het er al even zat aan te komen. Hoe dat komt? Dat zullen we uitleggen.
Het begint vlak na het ontwaken, tijdens het ontbijt: de zon schijnt ons in het, nog steeds, wat wittige gezicht en de lucht is blauw. Hoewel wel met inwitte wolken hier en daar, maar dat maakt de natuur alleen nog maar fotogenieker. Er bovenop komt de prachtige rit naar ons eerste doel voor vandaag: Cefalu. Jaap stuurt de camper langs slingerende wegen, langs een prachtige kust en door slordige, maar oh zo innemende dorpen. In een ervan stoppen we omdat we vinden dat er wel erg veel keramiekwinkeltjes zijn. We drinken koffie bij een barachtige keet, vlakbij de camper en slenteren het dorp in (zie foto ‘onderweg-keramiek’). Verder gaat het langs die nog immer mooie kust, tot we in Cefalu aankomen waar we de camper kunnen parkeren op een speciale camperparkeerplaats (we zijn trouwens de enige).

Cefalu
doet een flinke schep bovenop de groeiende liefde voor dit eiland. Het ligt mooi, het is mooi en de mensen genieten van het leven (foto Cefalu-32). We kuieren naar de haven (foto:’Cefalu-14’) en vandaar, via prachtige straatjes (foto: ‘Cefalu-straatjes’) naar de Piazza Duomo in het hart van het, voormalige vissersstadje. Aan zeker zes van de tien balkonnetjes hangt was in de stegen en straatjes. Zondag, wasdag?
De deur van de Duomo staat uitnodigend open. We lopen de trap op en gaan naar binnen. Nog een reden om Sicilia in ons hart te sluiten, zien we als we binnen zijn: de prachtige combinatie van twee totaal verschillende (bouw)stijlen (foto ‘Cefalu-duomo’). Met tegenzin lopen we de kerk uit, nemen op ons gemak de fraaie piazza in ogenschouw en wandelen richting kust (foto: ‘Cefalu 9’). We zeggen het prachtige Cefalu ‘goeiedag’ en volgen opnieuw de kustweg. Onderweg besluiten we dat we zullen aanleggen en, eventueel, overnachten in Termini Imerese. Waarom? Nergens om, maar het is al niet zo vroeg meer en de zon schijnt nog. Misschien kunnen de stoelen nog even buiten.

Alaaf!
Termini Imerese doet ons voor de bijl gaan (zie ‘Verslingerd aan…’) We rijden richting camperplek, in de buurt van de haven en het wordt drukker en drukker. Carnaval! Dat is prima, natuurlijk, maar er is bij de organisatie van de optocht en het neerpoten van diverse, met allerlei verleidelijkheden gevulde, verkoopkramen, geen rekening gehouden met een stel Nederlanders dat zo nodig met een camper naar Termini Imerese moest komen. We belanden net niet in de optocht zelf en worden dan door overijverige verkeersleiders achterom gedirigeerd zodat we uiteindelijk in een stadion terecht komen. De minst begaafde van de leiders (hij is de enige die niet op een verkeersleidersfluitje mag blazen) wijst ons een plek in de hoek, vlakbij een muur in de zon. We zetten de stoelen buiten en zien hoe we snel, door de auto’s van vriendelijk glimlachend carnavalsoptochtbezoekers worden ingesloten. Het mag de pret niet deren.

Tegen negenen in de avond komt het hoofd verkeersleider breed lachend naar ons toe. ‘Of we hier kunnen en mogen blijven?’ vraagt Anneke. ‘Natuurlijk mag dat!’ zegt het hoofd, ‘maar de stadionschijnwerpers gaan straks uit en de poort wordt afgesloten’ en vervolgens vraagt hij hoe laat we de volgende dag willen vertrekken, zodat een van zijn ondergeschikten de poort kan openen. ‘Is acht uur goed?’ vraagt Anneke. ‘Prima’ en hij en zijn rechterhanden verlaten ons. Ze groeten en zwaaien en wensen ons een prima nacht toe. We zijn alleen in het stadion, zonder publiek op de tribune. Wel lekker, na al die drukte!

Cefalu (info)
komt van het Grieks Kephalos, dat 'hoofd' betekent en wordt op z’n Siciliaans uiitgesproken als Cifalù. De naam slaat op een rots met de vorm van een hoofddeksel (hoed) die de stad domineert en waarom het gebouwd is (en mogelijk ook precies de plek waar het stadje ligt, namelijk in het midden van het hoofd van Sicilië). Het telt circa 14.000 inwoners en is vooral bekend als vissersplaats. Het is een schilderachtig stadje, vooral vanwege de dom in Arabische stijl en de mooie omgeving en ligt ongeveer halverwege Palermo en Messina.

De stad is vermaard om de Normandische kathedraal, gebouwd tussen 1133 en 1148 door Rogier II met byzantijns mozaïek uit 1148. De kathedraal is gelegen onderaan La Rocca en is gebouwd in Arabisch-Normandische stijl.

• 06 Maart 2011 - 20:52

Minke:

Leuk ook jullie ervaringen te lezen!

Groeten uit een eveneens zonnig Marokko!!
    Wij hebben al wel een kleurtje!!!

Simon en Minke

• 06 Maart 2011 - 21:08

Ron:

Vergeet niet ten oosten van Palermo de oude Mafia-villa's te bekijken! Werkelijk prachtig!! Ciao, ciao en herbeleef via jullie mijn Siciliereis weer......Sicilie is de mooiste mix van Italie!!!!

• 07 Maart 2011 - 07:46

Anja:

Wat leuk dat jullie toch nog een beetje hebben kunnen carnavallen.
    Sicilie was hier net op het nieuws. De vluchtelingen stroom uit Tunesie komt op gang en er zijn vluchtelingenkampen ingericht op Sicilie. Ben benieuwd of jullie het gaan merken.
    Hartelijke groet, Anja.

• 08 Maart 2011 - 08:42

Lijda En Joop:

Jongens wat genieten we van jullie reisverhalen en de mooie foto's. Hartelijke groeten van Joop en Lijda.